torsdag 16 augusti 2007

Idiotiska förpackningar

Jag avskyr förpackningar generellt. Jag har tillexempel äntligen lyckats analysera vad den stora delen av min Ikeaångest kommer av, att man har en tur till tippen att vänta med allt emballage som tillkommer. Det var nästan så att det inte ens var kul att köpa nya plasmaTVn när man såg säljaren komma ut med en kartong som var stor som hela bilen.

Hur som, det finns en typ av förpackningar jag stör mig extra mycket på, och det är skinkförpackningen modell "tunna skivor". Med sina rakbladsvassa kanter skär den blixtsnabbt upp hål på matkassen om den inte minituöst har stuvats mellan flera andra mjukare varor. Man kan lägga kanten "innåt" i påsen för att på så sätt försöka minska risken för att sidorna på påsen ska förvandlas till något som Freddie Kruger skulle vara stolt över. Tyvärr är då risken att de pressas nedåt och istället snittar hela botten.

Det är inte bara tunnaskivorskinkan som har denna egenskap, jag ville bara ta upp den som exempel, det KAN inte vara så svårt att tänka EN gång extra när man designar en förpackning och vad den ska vara till.

Tack också till Karin Åhlborg på Aftonbladet som inspererade till detta inlägg, http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article577610.ab

3 kommentarer:

Anonym sa...

Emballage

The Hanssons sa...

Hejsan

Ser att du tröttnat på expressen....ja...då hälsar jag på här istället.

Cata sa...

Hehe, jo, du är välkommen. Det vart ju bara ett ständigt bråk med deras censuravdelning....