söndag 5 augusti 2007

Ett tips till grillen

Igår fick jag äntligen grilla lax. Frun är sådär förtjust i grillning överhuvudtaget, men jag är i princip besatt. Hur som, igår skulle det grillas lax och det vart väldigt gott. Dom har färsk laxfillé på konsum förresten, 59 spänn kilot.
Så jag marinerade laxfilén i citronsås, olivolja, saffran, svartpeppar och lite salt. Skinnet ska sitta kvar.
Kokade också upp lite rödbetor, tar c:a 20 minuter. Till det gjorde jag en röra av mosad Chevre (Låt den bli rumstempererad, fasen så mycket enklare att mosa) och matlagningsyoghurt, lite mindre youghurt än ost ska det vara.
Tänd grillen ungefär samtidigt som du sätter på rödbetorna. Till detta hade vi också en enkel grönsallad. Ungarna ville inte ha rödbetor, men jag hittade en burk med kokt färskpotatis i kylskåpet som jag snabbt stekte med skalet på. Skar dom i hälften och stekte på hög värme i olivolja, pressad vitlök och på med lite flingsalt, var mycket gott enligt bebbarna.
Ok, själva grilltipset för lax då; Lägg på grillen med skinnet nedåt, grilla på låg temp (högt galler, funkar inte så bra i grill med lock) i c:a 15 minuter. Vänd sedan försiktigt, gärna med hjälp av en stekspade så den inte går sönder. Ta försiktigt bort skinnet och pensla andra sidan med samma marinad. Grilla ytterligare 5 minuter, klart! Servera med "ickeskinnsidan" uppåt, för den har nu fått fin färg och fräscha grillränder.
Skala rödbetorna och servera varma till laxen tillsammans med chevreröran, väldigt gott och fräscht.

Inga kommentarer: