torsdag 30 augusti 2007

Catas trafiklektion #1437

Här kommer ytterligare ett litet tips i all välmening för er därute som uppenbarligen inte borde ha körkort. Eftersom ni är sådana knallkorkar som inte verkar förstå det skrivna språket ska jag idag vara extra pedagogisk och använda mig av bilder från verkligheten. Idag ska vi prata om hur man kör på en så kallad motorväg. Man känner lättast igen att man befinner sig på en motorväg när man passerat en skylt som ser ut så här:

På motorvägar brukar det ofta vara en skylt som indikerar att man skall framföra sitt fordon i 110 (Ett hundratio) kilometer i timmen, detta kan utläsas av följande skylt:
För att veta hur fort du just nu kör din bil så finns det något som vanligtvis befinner sig i närheten av ratten (den man styr bilen med) som heter hastighetsmätare, här kommer en bild på hur hastighetsmätaren ska stå när man befinner sig på en motorväg där skylten med siffrorna 110 (etta etta nolla) har indikerat hastigheten:

Om det nu är så att hastighetsmästaren inte ser ut som ovan bild, utan istället pekar på tillexempel siffrorna 70 (sjua nolla) så har man gjort fel. Följande kan ha inträffat:

1) Du kan ha tryckt på fel pedal och av misstag tryckt på den i mitten, eller så har du inte tryckt tillräckligt hårt på den till höger (gaspedalen).

2) Din bil är så dålig att den inte går snabbare än 70 kilometer i timmen.

3) Du är en klantig fegbralla som inte kan eller vågar köra fortare.

Oavsett anledning till ovan fel så kommer här några rekommendationer om det nu skulle vara helt omöjligt för dig att masa upp din bil i 110 kilometer i timmen.

1. Ligg i den HÖGRA filen, inte i mitten eller vänsterfilen.


2. Välj en vägtyp som passar din körstil/bil bättre, det finns ALLTID alternativ till motorvägar.


Sådär, nu har jag delat med mig av min värdefulla kunskap och jag hoppas det har varit till nytta och glädje för er allihopa. Speciellt ni IDIOTER som inte redan förstått ovan lilla tips, jag hoppas att ni kan suga till er denna kunskap som små svampar, som de små giftsvampar ni är för trafikrytmen. Jag borde skicka fakturor till er allihopa för den tid av mitt liv ni absorberar och förstör likt maskar som kalasar i sig ett dött kadaver, sakta men säkert förtär ni livet för vanliga normala mäniskor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att det inte är den som kör som tagit bilderna. Trafikvidrigt....

Cata sa...

Jag var ju tvungen att i journalistikens intresse ta korten!

Dessutom är jag en sådan vida överlägsen bilförare jämfört med den breda massan att jag klarar av sådan avancerade manövrar utan fara för mina medtrafikanter.

Anonym sa...

fullkomligt underbar redogörelse. tack för den. du borde verkligen tillägga att om man ligger i ytterfil så ska man INTE ligga jämsides med dem man ligger bredvid.
och för den delen inte ligga i ytterfil om man inte har någon på sin högra sida. och hålla hastigheten. och inte bli förvånad om någon råkar lägga sig i baken på dem.

Anonym sa...

Bra skrivet... men jag skulle vilja påpeka att nästan ALLA nya bilar har en hastighetsmätare som visar fel. Har testat många bilar och det är skrämmande... ofta visar mätaren 10-15 km/h för mycket. Så jag skulle gissa att du håller ca 100km/h på bilden, dvs GASA MER!!! hehehe