måndag 27 augusti 2007

Catas trafiklektion #1436

Här ska ni få en liten trafiklektion, free of charge, no strings attached, courtesy of Cata.

Tänk er följande scenario, ni sitter i er bil på en påfarssträcka som mynnar ut på en motorväg där det tydligt är proklamerat att hastighetsbegränsningen är 90. Hur gör du?

A) Jag accelererar min bil i god tid upp till 90 kilometer i timmen för att på ett smidigt sätt hitta en lucka jag kan svänga in med min bil utan att paniskt tvinga ut mina medtrafikanter i vänsterfilen.

B) Jag lägger mig försiktigt i ungefär 60 kilometer i timmen, allt för att orsaka maximalt förtret för de som ligger bakom mig och försöker sig på denna manöver enligt punkt A. Som bonuseffekt så saboterar jag inte bara för min bakomliggande medtraffikanter utan tvingar dessutom de som redan är ute på motorvägen till livsfarliga väjningar ut i vänsterfilen. När jag väl trasslat mig ut på vägen med fara för mitt eget och andras liv så tänker jag "Det här gick ju bra, enligt skolboken, jajjamän. Inga konstigheter".

Nu vet jag att det rätta svaret på frågan kommer komma som en KOMPLETT ÖVERRASKNING för en stor del av er. Det kommer ändra er VÄRLDSUPPFATTNING som ni känner den.

Rätt svar är A, och ni 7 av 10 som svarade B; Ni kan ta fram ert körkort, en vass sax och bege er till närmaste papperskorg. Ni ska inte köra bil. Ni kan ta era SAABar och Peuagoter och lägga ut dem på blocket för omedelbar försäljning. Ni ska nämligen inte köra bil, ni ska inte ens CYKLA, ni ska inte vara ute i trafiken annat än via SL eller TAXI.

Jag FÖRBJUDER er att framföra fordon på allmän väg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok. jag tar nr 1