lördag 29 januari 2011

Plopp

En dam kommer hit, hon klappar lätt i händerna och hela gruppen med folk tystnar på samma sätt som fålgarna tystnar när storfågeln kommer och kväker. Hon säger "Ok, common guys, time to go" och delar ut ficklampor till deltagarna. Ljudet när alla ger sig av kan närmast jämföras när man drar korken ur en flaska vin... PLOPP. Det blir tyst och ensligt...

Alla försvinner inom loppet av en minut, helt plötsligt hörs alla fåglar igen, det är ett ljud som är att föredra över skräniga engelsmän och tyskar. Gruppen står en bit bort och lyssnar på instruktioner från guiden. Jag hör inte vad hon säger, och det märkliga är att dom INTE ska sätta sig i en bil och åka ut på nattsafari. Som ska gå iväg med sina ficklampor och se någonting spelciellt gåendes. En del av mig funderar på att följa med, att bara bli en del av gruppen och få se något fantastiskt. Den andra delen säger att jag sitter kvar och lever i det lugn som nu infunnit sig.

Gruppen går nu iväg med sina ficklampor, dom är tysta, vördnadsfulla inför vad som ska få se. Jag sitter här med mitt glas vin och ångrar inte att jag inte följde med. Undrar vad dom ska få uppleva, bilarna på parkeringsplatsen kanske? För dom ska väll inte gå utanför grindarna? Kanske försöka få en snabb syn på den där stora fågeln, den som låter KVEACK KVEACK!?

Inga kommentarer: