torsdag 6 mars 2008

Skitsmart idé

Jag har haft ont i ryggen så länge jag kan minnas. Jag har provat allt, kiropraktik, träning, yoga... you name it, Cata have tried it. Det vill säga, allt utom att faktiskt gå till doktorn, så igår skulle jag göra slag i saken. Hittills har det verkligen gått jättebra, speciellt för att vårdcentralen där jag bor har kommit på en sådan skitsmart idé för att slippa jobba.

Först ringer man ett nummer och får knappa in sitt eget nummer och så blir man informerad om att man blir uppringd 5 timmar senare. När man sedan blir uppringd så utspelar sig följande dialog.
- Hej, jag har skitont i ryggen och behöver träffa en doktor så jag kan få en remiss till någon som kan laga min rygg, och dessutom vill jag ha sådana där tabletter med röd triangel så jag kan ta mig ur sängen på morgnarna tills ni hittat någon som kan laga min rygg.
- Då måste du träffa din husläkare
- Ja, det var därför jag ringde, kan du ge mig en tid?
- Nej, det går inte, vi har gjort om så att läkarna bokar sina egna tider, så du måste ringa direkt till henne. Hon har telefontid på torsdagar 07.45 till 09:15.
- Vad praktiskt, tack så hemskt mycket för hjälpen, jag hoppas du förstår vilken enormt viktig funktion du fyller i samhället.

I morse klockan 08:20 ringde jag till min husläkare för det var torsdag och klockan var mellan 07:45 och 09:15.

"Hej, tyvärr är hela min telefontid slut för den här torsdagen. Jag är ledig nästa vecka och veckan därpå är fulltecknad, men ring till vårdcentralen så ordnar dom en tid"

Jag ringde naturligtvis samma nummer som igår, fick reda på att jag skulle bli uppringd 5 i 11. Naturligtvis blir jag upptagen i telefon så dom hamnar hos vår växel. Jag får då meddelandet att jag ska ringa tillbaka till dem och ett telefonnummer. Gissa vart numret går? Jo, till samma talsvar, så nu väntar jag på att dom ska ringa upp mig igen om en halvtimme.

Kära anställda på vårdcentralen, välkomna till stol-listan!

Inga kommentarer: