onsdag 5 mars 2008

Best practice

I branschen jag jobbar så finns det ett uttryck som heter "Best practice". Det betyder att man kollar hur olika företag eller personer har gjort en viss sak, sen tycker man till lite granna och väljer sedan det sättet saken gjordes på. Sen ska alla göra på det bästigaste sättet.

Så funkar det ofta även i andra branscher Tyvärr är det en bransch, salladshuvudsförpackarbranchen, där något gick fel i själva tyckarprocessen. Där resonerades det nämligen så här på mötet.
- Ok, grabbar vad är det som är viktigt när vi nu för all framtid ska bestämma hur vi förpackar isbergssallad, upp med allt på bordet nu...
- Det måste vara svåröppnat
- Det måste vara förslutet med en bit tejp, som när man drar i den korvar ihop sig till en sylvass pianotråd som skär fingrarna av den som försöker öppna förpackningen med våld
- Plasten måste vara av skitkvalité så den spricker upp.
- Bra där Benke, om vi har taskig kvalité på plasten så löser vi också mitt lilla krav, nämligen att det inte under några förutsättningar skall gå att återanvända förpackningen om man MOT all förmodan inte skulle klämma i sig hela salladshuvet på en måltid.
- Ok, bra grabbar, då var vi klara, jag ska sammaställa detta så kör vi så det ryker, jag beställer 50 miljarder sådana förpackningar så har vi så det räcker de närmsta 4000 åren, låter det bra?
- Perfa
- OK
- Nu kör vi...

Resultatet finns här att beskåda från min diskbänk... Strålande, ytterligare en hel branch in på listan. Stolen kommer gå varm...

1 kommentar:

Delicato sa...

Här har du ett litet tips, som du kan ha nytta av när du blir diktator:
Gör din egen elektriska stol!