tisdag 6 maj 2008

BajsSlangBytarBoys

Idag skulle det ske, det skulle bytas kran till septitanken på båten - det är alltså stället där bajset och kisset ligger och väntar på sista vilan innan de ska bli dumpade likt rymdskrot så fort man kommit ut på djupt vatten. Nu är det så att till och med Hulken skulle ha problem med öppning och stängning av får septitank, vilket genererade rejäl ångest inför varje öppning och stängning.

Men idag skulle den bytas, detta hade föregåtts av att jag och min kära vän G hade åkt ut för att ta bort den gamla kranen. Utan att gå in på för mycket detaljer så slutade det med att röret som går genom skrovet som har till uppgift att transportera bajset från septitanken till de sälla bajsmarkerna lossnade och vi hade en liten "Huston we have a problem"-situation.

Nu, till dagens övning, ny kran inköpt, tätningsmedel massa vakna timmar av strategiplanering. G fick sitta nere, allt torrsimmades utan gängtejp, såg bra ut, slangen kapades, gängtejp applicerades och nu dök problemen upp. Det sista rörisen sa efter mig när jag gick ut med gängtejpen från affären var "Dra 10 varv, det ska gå trögt". Trögt??? Prova att svälja en hammare och försöka skita ut den, jag tror det är lättare än det var att dra detta på plats. Men skam den som ger sig, G är vig som spindelmannen, och jag är stark som en Cata, så det gick faktiskt bra till slut.

Det var ett litet missöde, efterssom slangen som är en del av denna konstruktion har till uppgift att transportera bajs från punkt A till punkt B så innehåller detta vanligtvis slutna system efter en vinter på land torkat bajs. Jag hade till uppgift att räcka denna slang för den slutliga appliceringen till G, en oförsiktig rörelse, som förmodligen hade kostat besättningen på Apollo 13 livet resulterade i att en bajsflinga på ungefär 1x1 cm lossnade och studsade via G. Panik var nära, med all rätt, vem vill ha en Bajscornflake i pannan?

Nåväl, här ska bajsas, allt på plats, imorgon bottenmålning och tors/fre sjösättning för transport till sommarhamnen.

Inga kommentarer: