tisdag 11 september 2007

P-mannen

I vårat garage bor det ett troll. Trollet åker omkring i en bil med logotypen CarPark på, och har en speciell uniform på sig. Han har en behjärtansvärd uppgift, nämligen att se till att folk inte står parkerade för länge i garaget, för då får dom en lapp på rutan om att dom ska betala pengar.

Trollet skiter fullständigt i sådana saker som jag tycker är viktigt, utan är bara fokuserad på att just P-skivan ligger där den ska, och att tiden är rätt inställd, annars JÄVLAR!

Idag fick jag i egenskap av journalist möjligheten att intervjua trollet.

- Hej, jag kommer från Sanningar om livet och undrar om jag kunde ställa lite frågor?
- I'm above the law!!!
- Ursäkta?
- I'm above the law!!!
- Eh, du menar alltså att du går utanför lagen, var det ett svar på min fråga?
- Ja, men det låter ballare att säga "I'm above the law!!!", dessutom vill jag inte kallas för lapplisa, jag är THE P-MAN!
- Du är medveten om att om man uttalar P-MAN fonetiskt och översätter det till svenska så blir det Kissmannen? Tycker du att det beskriver ditt yrke bra?
- Det ska inte uttalas på svenska, det heter PeeeeMan!
- Nåväl, PeeeeMan, hur känns det att ha ett yrke som till och med TVpejlarna ser ner på?
- Hörrudu, jag ser att du inte har satt någon P-skiva i din bli, härskarufåserru!
(kissmannen tar upp sitt block)
- Nej, men om du noga studerar höger nederkant i min vinruta så ser du att jag har ett så kallat permanent parkeringstillstånd, men skriv en bot du så åker jag upp med den till centrumledningen såsom jag gjort så många gånger tidigare.

Kissmannen är nu mycket upphetsad och lyssnar inte, han ska ju få skriva ut en bot. Han står där och sjunger lite för sig själv "I-I-I-I aaaaaam aboooove the laaaaaaaw". Jag lämnar honom åt sitt öde, egentligen är det nog synd om honom, jag undrar vad han gör när han inte bor nere i garaget. Han kanske bor i ett annat garage, där det alltid finns nya syndare som måste ledas in på den rätta vägen.

Syndare som i ren provokativ fräckhet inte ställt in P-skivan riktigt. Eller som min gamla far, helt enkelt glömt den och helt rättvist fått plikta vid ett flertal tillfällen av sin mycket väl tilltagna pension, rätt åt honom. Tur att sådana som kissmannen finns, och dessutom kan ursäkta sin existens med frasen "Jag gör ju bara mitt jobb".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om trollet varit en liten tomtenisse hade han varit en P-nisse

Anonym sa...

OJ.
det påminner en hel del om Tjorven Karlsson.
hade p-mannen permobil?
tjing från guggu