onsdag 20 oktober 2010

Larmet fungerar

Vi köpte ju ett larm till huset för någon månad sedan. Förstklassiga grejer, allt kan man konfigurera via internet. Idag skulle jag köra milfen iväg på middag och vi larmade naturligtvis på. Larmet är inställt på att det kan finnas katter i huset, men tydligen inte en katt med en svans på ungefär 2 kubikmeter som dessutom transporterar sig runt i ungefär 5000 km/h när hon jagar sina ekollon.

Följdaktligen, ungefär 5 minuter från det vi åkt hemmifrån ringer det på min telefon från annonymnt nummer, när jag svarar och uppringaren presenterar sig som Fredrik från Securitas Direct stannar tiden i några sekunder och jag är tillbaka den där kvällen framför datorn på fyllan när jag skulle välja lösenord som både vi och dessutom Securitas ska säga för att undvika en utryckning. Jag kommer ihåg att jag skrattade gott åt den stackars operatören som skulle ringa oss när larmet gick.

Helt plötsligt var ju det ordet inte så lustigt längre, och jag tyckte synd om Fredrik som obehörligen närmade sig årets jobbigaste samtal.
"Jag har sett att larmet gått hoss er..."
"Ojdå, det måste vara vår minsta katt, hon far omkring som en virvelvind, jag ska höja vikten på henne i webinterfacet"
"Jag ska kolla på bilderna.... ja, det är en liten katt där... men jag måste ändå fråga"
...oändlig tid av pinsam tystnad...
"Om jag säger 'Anuskvistel', vad säger du då?"
Jag svarar med det ännu underligare lösenordet... mer pinsam tystnad...
"Jo, det är ju ingen annan som skulle fråga om det ordet om man inte visste om det"

Jag försöker skratta bort det hela och lovar att jag ska byta så fort jag kommer hem, och lägga på några kilo på katten.

Nu är det så finurligt orndat att om larmet har gått EN gång redan, då har magneterna på dörrren inte de vanliga tålamodet som dom brukar ha för att man ska hinna slå koden, utan larmet går direkt när man öppnar dörren....
"Hej, det här är Henrik på Securitas direkt, om jag säger 'Anuskvistel', vad säger du då?"

Nu har jag bytt lösenord... och katten väger mer... Men, se det från den ljusa sidan, larmet fungerar!

1 kommentar:

Anonym sa...

INTE FÖRVÅNANDE ATT DETTA HÄNDE JUST DIG.

HAPPY CAPS LOCK DAY EVERYONE!

/Z