måndag 8 februari 2010

Röda korset

Jag vet att ni som skänkt pengar den senaste tiden, tillexempel till Röda Korset, fått en temporär belöning i form av lättat samvete. Jag har inte skänkt en spänn, det är egentligen inget jag säger med stolthet, men jag skänker redan en stor del av lönen till vansinniga biståndsprojekt finansierade av Sida.

Om jag kunde få iväg ett per tusen som jag verkligen vet kommer fram till någon som behöver dem så skulle jag gladeligen öppna lädret, men då jag vet att det är precis raka motsatsen som händer så mår jag bara illa när jag ser på de dyra påkostade reklamfilmerna på TV.

När jag dessutom vet att cheferna på biståndsorganisationerna sitter med miljonlöner så blir hela spektaklet ytterligare modbjudande. Vad är det dom gör som är så bra och viktigt?

"Jahapp, härmed förklarar jag månadens möte öppnat, Ulla, kan du föra protokoll? Jag tycker vi producerar en ny reklamfilm den här månaden, Jeppe, tar du tag i det? bra! Sedan samlar vi in lite pengar och skickar det vidare ner till någon lokal korrumperad politiker så han kan köpa 100 par nya skor till sin fula fru, ok? Bra där, då förklarar jag detta möte avslutat, vi ses igen om en månad."

Ja just det, här är en (för en gångs skull) bra artikel i Aftonbladet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har skickat 1000 spänn av ditt arv till Haiti via Röda Korset. Så att du vet. Men jag har gått ur som medlem. Det är nämligen medlemsavgifterna som betalar det administrativa, men det man skänker som gåvor går fram oavkortat. Så nu vet du det. Och vad beträffar elallergiker så får du väl läsa till läkare om du skall kunna säga att de inte är sjuka. Hälsningar modern

Anonym sa...

Hurru, läs Aftonbladet - artikeln lite noggrannare, och hala fram lädret. Läkare utan gränser ska få mina samvetspengar i framtiden. Lite drygt 20 000 i månan kan du väl unna deras chef?
/Ramborg

Anonym sa...

Kan säga från insiderkälla att Sida har blivit mycket bättre. Förra århundradets flum där man kastade bort biståndsmiljoner till ingen nytta är förhoppningsvis en saga all..

/Ulfang

Nette sa...

Torkel!
Jag lovar att om du skänker mig ett par tusen så ska jag se till att använda dom både genomtänkt och vettigt :) Att skänka pengar till mig är det rätta för här kommer de väl till pass hela tiden ;) Inga profithungriga mellanhänder utan rakt ner i mitt läder direkt :D Är inte det toppen?