torsdag 18 mars 2010

Saltgurka

Leverpastej på grovt bröd är riktigt gott, detta naturligtvis under förutsättning att man får en god inlagd gurka på, för att liksom bryta av saltsmaken från pastejen. Jag hade fått noggranna instruktioner från Milfen om att när den aktuella gurkburken tog slut, vilket skedde idag, så behövde jag inte köpa en ny, för det stod en oöppnad länge in i kylskåpet. För att försäkra sig om att jag skulle tro på henne så pekades även ovan nämnda burk ut.

Så, idag skulle jag göra en smörgås, jag hade dessutom tagit en promenad till affären och köpt äppeljuice för att ytterligare förhöja smakupplevelsen. Brer ett rejält lager pastej på en Lingongrova, jag har hällt upp ett glas äppeljuice med mycket is i och tar fram den helt oöppnade burken med gurka. Skivorna placeras omsorgsfullt ut på smörgåsen och jag går och sätter mig framför datorn för att avnjuta den första tuggan.

VE OCH FASA! Det visar sig att någon hemsk och illasinnad person inte köpt SMÖRGÅSGURKA utan besudlat min smörgås och min kropp med SALTGURKA! SALTGURKA, vad är det för påhitt, det var ju sådant man åt i Raskens och Utvandrarna! Inte ens Emils Pappa åt saltgurka för att det var gott, utan det var något man gjorde för att annars ruttnade gurkhelvetet. Mina damer och herrar, detta djävulens avföring SÄLJS fortfarande i svenska butiker, dessutom paketerade i behållare som ser misstänkt lika ut normal god smörgåsgurka.

Jag kräver stora varningsskyltar på burkarna, jag kräver att det står en gurkupplysare bredvid dessa burkar och informerar köparen om de risker det innebär att faktisk köpa och förtära dessa styggelser, det är min RÄTT som EU-medborgare att inte behöva uppleva detta chockartade trauma som jag fick genomlida i morse vid 10.05!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller verkligen med! Även jag har lyckats göra detta misstag en gång och köpt fel. Saltgurkan är så fruktansvärt vidrig att den är helt hopplös att svälja. Gurktillverkarna på Felix är verkligen som alkemister vad gäller förvandling, men i detta fall förvandlar de guld till bly.

Att utseendet på burkarna nästan är identiskt gör ju inte saken bättre. Jag är säker på att minst 90 % av deras försäljning av saltgurka beror på att någon stackare tagit fel burk.

/Ulfang

Anonym sa...

saltgurka är ju gott..