torsdag 28 juni 2012

Skedmysteriet

Det är något muffens här, som Solan Gundersen i Flåklypa skulle sagt. Minst en gång om dagen plockar jag ur diskmaskinen, och det är något som länge förbryllat mig. Betrakta skedarna på bilden nedan. Högst upp ser ni en fullt funktionell sked. Det väger bra i handen, den har extra långt skaft och den är dessutom ganska snygg.

För nu blicken till den nedre skeden, jag tycker förvisso mycket om den eftersom det är en present från min mormor (Jag har 11 till likadana). Dock passar skeden bäst som prydnad i en kaffekopp efter en bättre middag snarare än för vardagsbruk då den är ganska liten och opraktisk. Ändå, varje dag i diskmasken finns ett varierande antal av den praktiska större modellen, men ändå ALLTID ETT exemplar av mormors silversked.

Min fråga, eller rättare sagt undran; VEM i mitt hushåll är det som förbrukar en liten silversked varje dag? Och till vad? Hur gick urvalsprocessen till, för den kan inte vara slumpmässig? Det finns alltså någon företeelse där just denna skedmodell är överlägsen, och jag skulle vilja veta vilken! Kanske är det så att JAG skulle kunna optimera en liknande uppgift bara jag hade den informationen?? Tänk om jag sitter här och krånglar till något bara för att jag väljer den stora skeden?

Tanken är svindlande!



Inga kommentarer: