fredag 3 oktober 2008

Funderingar kring sömn

Jag har funderat mycket på det här med sömn, och kommer inte riktigt till rätsida med mina frågeställningar. Vad jag har förstått så sover vi för att berabeta våra intryck under dagen, liksom sortera in de i små fack, modell långtidsminnet.

Med ovan tes i färskt minne så borde ju då sömnbehovet stå i direkt proportion till hur intressant och händelserikt liv man har. Jag har en kompis, låt oss kalla honom gör Herr Banan, inte för att han är exeptionellt välhängd, utan för att det råkar rimma med hans smeknamn. Hur som helst, Herr Banan har ett stort sömnbehov, man skulle kunna säga att han nog helst skulle vilja sova jämt. Jag har försökt analysera vad i Banans liv som är så extremt händelserikt att det genererar detta behov, men inte kommit fram till vad det är.

Jag kan se en likhet där med våra katter, så fort inget aktivt intressant händer så lägger man sig ner och sover, och DOM hardefinitivt inga speciella intryck som akut måste berabetas. Något som stöder denna tes är i alla fall myror. Jag har aldrig sett en myra sova, och jag kan bara gissa att hämta barr nummer 415 inte kan sorteras in under rubriken "Spektakulära händelser i livet".

Jag sover själv gärna och länge, om jag kunde skulle jag nog ta mig en eftermiddagslur efter lunchen. Anledningen till det är ju då att jag HAR ett roligt och händelserikt liv, speciellt med tanke på min stimulerande fantastiska fru, som genererar nya intryck till mig med en kulsprutas intensitet.

För att nu avsluta resonemanget så måste alltså följande konstateras; Jag måste vara världens tråkigaste make, för min fru sover tammefan ungefär 6 timmar per dyngn!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.sro.org/defaulthigh.html